اخلاق حرفه ای چیست؟

امور آموزش و تجهيز نيروي انساني مجتمع مس سرچشمه

اخلاق حرفه ای چیست؟

۴ بازديد

مقدمه ای بر اخلاق حرفه ای

اخلاق حرفه ای، ضرورتی که اغلب ما از اهمیت آن اطلاعی نداریم و یا حتی برایمان نا آشنا است، اما یکی از مسائل اساسی جامعه و عمده ترین دغدغه ی مدیران کارآمد در سطوح مختلف جامعه ماست. در حال حاضر، متأسفانه در جامعه ما در محیط کار کمتر به اخلاق حرفه ‌ای توجه میشود . جامعه ما نیازمند آن است تا ویژگی‌های اخلاق حرفه ‌ای مانند دلبستگی به کار، روحیه مشارکت ، اعتماد و ایجاد تعامل با دیگران و همچنین چگونگی ایجاد بسترهای مناسب بـرای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفه ها تعریف شود تا آنها با حس مسئولیت و تعهد کامل به وظایف و حرفه خود در جامعه بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند.
در اینجا ما قصد داریم به مفهوم اخلاق حرفه‌ ای و ابعاد گوناگون آن اعم از احساس مسئولیت، رقابت طلبی، صادق بودن، احترام، رعایت ارزش‌ها، وفاداری و عدالت و نیاز جوامع امروز به این ابعاد بپردازد.

اخلاق حرفه ای چیست؟

اخلاق حرفه‌ای با اصطلاحاتی مثل work ethics یا professional ethics معادل اخلاق کاری یا اخلاق حرفه‌ای در زبان فارسی شناخته میشود که در واقع متعهد شدن انرژی ذهنی، روانی و فیزیکی فردی یا گروهی است در جهت بهبود توانایی های افراد گروه که در راستای هدف مشترک و توسعه گروه صورت میگیرد و تعریف‌های مختلفی برای آن ارائه شده است:
•مجموعه‌ای از قوانین که در وهله اول از ماهیت حرفه و شغل به دست می آید و افراد باید بطور داوطلبانه و براساس ندای وجدان بدون آن‌ که الزام خارجی داشته باشند رعایت کنند.
• اخلاق حرفه ای، یک فرایند تفکر عقلانی است که مجموعه ای از کنش ها و واکنش های اخلاقی پذیرفته شده است که از سوی سازمان ها و مجامع حرفه ای مقرر می شود تا مطلوب ترین روابط اجتماعی ممکن را برای اعضای خود در اجرای وظایف حرفه ای فراهم آورد.
• رفتاری متداول در میان اعضای یک حرفه است.
• مدیریت رفتار وکردار آدمی هنگام انجام‌ دادن کارهای حرفه‌ای است.

چهارچوب رست در اخلاق حرفه ای
رست برای کمک به درک بهتر اخلاق حرفه ای چارچوبی را ارائه نمود. او معتقد است “عمل اخلاقی”، به معنای انجام هر رفتاری است که منجر به رفاه دیگران می گردد. او رفتار اخلاقی را متشکل از چهار جزء می داند و اظهار میکند که افراد قبل از انجام هر کار ، باید این چهار مولفه را در نظر قرار دهند:
• حساسیت اخلاقی ، فرآیند تشخیص موقعیت
• استدلال اخلاقی ، انتخاب مناسب ترین گزینه
• تصمیم برای انجام راه حل های اخلاقی ، توجه به گزینه های اخلاق مدارتر و رعایت آن ها در رفتار
• انجام عمل اخلاقی ، تثبیت رفتار اخلاق مدار و تکرار آن

کادوزیر درباره ویژگی های افرادی که اخلاق حرفه ای دارند موارد زیر را بیان می کند . . .

برای مطالعه ادامه مطلب امور مس سرچشمه را دنبال کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.